Pressemeddelelser: 10 ting du bør huske!

Har du problemer med at komme igennem til medierne? Så læs lige denne ultrakorte-guide til at lave bedre pressemeddelelser.

button-4


  1. Én historie - og kun én! Du har sikkert en masse fortræffeligheder, du gerne vil fortælle om din virksomhed. Men vent lige! Koncentrer dig om den ene gode historie lige nu - og lad kun denne historie være budskabet.
  2. Vær skarp! Hvad handler historien egentlig om. Nyheden skal være helt i toppen. Forestil dig pressemeddelelsen som en trekant. En skarp vinkel. Den skarpe ende - nyheden - skal være spidsen i toppen.
  3. Husk de fem H'er. De fem H'er er: Hvem, hvad, hvor, hvornår og hvordan. Er alle disse fem spørgsmål besvaret, så har du med stor sandsynlighed alt det væsentlige med.
  4. Citater er godt! Brug altid citater i din tekst - og citer gerne dig selv, hvis du har en enmandsvirksomhed. Citater bør underbygge budskabet - og aldrig blive lange forklaringer indeholdende selve budskabet.
  5. Husk faktaboks! Lav en kort tekst i bunden omhandlende hvem I er, hvad I laver til hvilke brancher, hvor I bor, hvor mange ansatte osv.
  6. Fat dig i korthed! Journalister har travlt - de har ikke tid til at læse flere tætskrevne sider. Derfor: Alt skal kunne være på én A4 side.
  7. Husk kontaktinfo! Den flittige journalist har måske et opfølgende spørgsmål til din pressemeddelelse. Skriv derfor altid kontaktinfo nederst på siden.
  8. Helst med foto! Billeder er det første, der fanger læserens blik. Og der skal være mennesker på det foto, du sender afsted sammen med pressemeddelelser.
  9. Målret! Vil du gerne ha' dit budskab med i fx den lokale ugeavis? Så ring til dem! Fortæl, at du har en god historie - og at det kun er dem, der får pressemeddelelsen. Når du lover journalisten en solo-historie, øges chancerne for eksponering markant.
  10. Begræns dig! Lad være med at sende for mange pressemeddelelser. Hav overblik over de gode historier, og læg en plan for, hvordan og hvornår de sendes afsted.

"Citater er godt!
Brug altid citater i din tekst -
og citer gerne dig selv,
hvis du har en enmandsvirksomhed.
Citater bør underbygge budskabet -
og aldrig blive lange forklaringer…."



blog comments powered by Disqus